Monday, February 28, 2011

Tumbuk sambal masuk Malaysia Book of Records

Bayangkan suasana apabila kira-kira 1,000 orang serentak menumbuk sambal belacan.

Ia berlaku pada program menarik pelancong, "Pesta Angin Timur Perlis di Bendang 2011" di kawasan sawah padi di Kampung Banir Tembus dekat Kangar hari ini.

Para peserta membawa sendiri lesung batu manakala bahan-bahan untuk membuat sambal seperti belacan, gula, garam, cili, asam dan limau nipis disediakan oleh pihak urusetia.

Turut menumbuk sambal ialah Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang, Ketua Pengarah Kebudayaan dan Kesenian Negara, Datuk Norliza Rofli, Menteri Besar Datuk Seri Dr Md Isa Sabu dan penyanyi Jamal Abdillah.

Kesungguhan para peserta menumbuk sambal di pesta itu tidak sia-sia apabila acara itu dimasukkan ke dalam Malaysia Book of Records sebagai "kegiatan menumbuk sambal paling ramai peserta".

Pesta yang bermula semalam dan dirasmikan bersama Salang dan Md Isa hari ini dimeriahkan dengan demonstrasi membuat serunai batang padi, membuat penangin, pertandingan menggagau ikan, persembahan alu bunyi dan pameran peralatan menuai padi secara tradisional.

Salang berkata pesta tersebut merupakan program kerjasama yang pertama seumpamanya yang melibatkan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan serta Kementerian Pelancongan.

- Bernama


Deiii apa ini....!!! Org malaysia ni semua dah hilang idea to do achievements of other sorts last2 tumbuk sambal pun jadilah.....kamonlah brader, kalau Jamal Abdillah (org kpg aku tuh) dengan Isa Sabu (MB perlis) join tumbuk skalipun, does not make this feat as an extraordinary achievement ok...but beware Malaysians, next feat could be Peserta Paling Ramai Ikat Kain Pelikat atau Paling Ramai Berak Kat Sungai!!!!! give proper recognition to individuals who deserved it better rather than splashing precious funds on this kind of absurd feats.........

No comments: